Przekładnie zębate są rodzajem układu mechanicznego, który oparty jest dwóch nachodzących na siebie kołach zębatych. Ze względu na geometryczny układ klasyfikacyjny, rozróżnia się:
- przekładnie kątowe – ich osie się przecinają,
- przekładnie równoległe – analogicznie, ich osie są ułożone do siebie równolegle,
- przekładnie wichrowate – np. przekładnie hipoidalne, których osie leżą w stosunku do siebie pod skosem.
Kolejnym sposobem podziału przekładni zębatych jest według rodzaju ruchu, który przenoszą:
- przekładnie obrotowe – układy, które opierają się na dwóch kołach zębatych,
- przekładnie liniowe – układy, które opierają się na pracy koła zębatego oraz zębatką (listwa zębata). Za pomocą takiego układu istnieje możliwość zamiany ruchu posuwistego na obrotowy oraz na odwrót.
Ważna jest również liczba stopni w układzie przekładni zębatych. Rozróżnia się:
- przekładnie jednostopniowe – znajduje się tylko jedna para kół zębatych,
- przekładnie wielostopniowe – można znaleźć więcej połączonych układów pracujących szeregowo.
Przekładnie zębate i ich zalety:
- ciche działanie (przy właściwym smarowaniu),
- wyjątkowo wysoka efektywność,
- niewielki rozmiar,
- prostota wykonania.